
- Ez az esemény elmúlt.
Középpontban a katedra – Játékok és tanulás: elpazarolt óra vagy hatékony tanulási eszköz?
május 16. 17:00 - 18:00
Május 16-án, délután 5 órakor Gulácsi Ádám indie játékfejlesztő, a Debreceni Egyetem PhD-hallgatójának előadásával folytatódott Középpontban a katedra sorozatunk. Vendégünk mindenekelőtt a szimuláció, a játékosítás és a játék fogalomkörét szálazta szét. Az elsőnek semmi köze a szórakoztatáshoz, az mintegy a valóságot leképezve nyújt lehetőséget a gyakorlásra, legyen szó a hadsereg kiképzéséről vagy egy orvosi beavatkozásról. A második már amolyan „csokoládéba mártott brokkoliként” igyekszik fogyaszthatóbb formába csomagolni a direkt ismeretátadást, melynek szerepe a Covid hatására ugrott meg igazán. A harmadik kategóriába pedig már a klasszikus videójátékok és számítógépes játékok sorolandók. Meghívottunk ezek közül azonban csupán a másodikra fókuszált, ahogy erre előadásának címe is utalt.
Gulácsi Ádám a játék oktatásban betöltött szerepe kapcsán a fordított arányosság elvét látja érvényesülni, vagyis míg az óvodában ennek segítségével tanítják a gyerekeket, addig a felsőoktatás felé haladva egyre inkább kiszorul a módszertanból. Kétségtelen, hogy egy játékos elemeket tartalmazó tanóra vázlatának elkészítése több időt igényel, azonban ez a befektetés a tanulók figyelmének megragadását, motivációjuk növelését és érdeklődésük felkeltését szolgálja, amelyhez egyaránt használhatók offline és online módszerek. Előbbi tekintetében jó eszköz lehet egy tantárgyra szabott Bingo, a diáktársaságot felrázó 1 perc és nyersz, egy tanóra eleji akasztófa vagy éppen az angyalok, bombák, fegyverek című, nyelvtani ismétlésre alkalmazható játék.
A digitális világ az előbbiekhez képest már jóval komplexebb játékosításokkal operál. A Debreceni Egyetem PhD-hallgatója a közönséget bevonva ismertette saját fejlesztésű Guess what! programját, mellyel kvízjátékszerűen tesztelhető a korábban átadott tudás. Az online tér kapcsán kerültek szóba az úgynevezett komoly játékok, ahol a szórakoztatás helyett már kifejezetten az oktatás a cél. Gulácsi Ádám ennek kapcsán említette példaként a foldIT programot, amelyet egy kutatói elakadás megoldásának érdekében fejlesztettek, a Globe-ot, mely egy ízig-vérig vaktérképes gyakorló felület, vagy éppen a Rocksmith-t, mely a Guitar Hero továbbgondolása, melynek segítségével az alapoktól sajátíthatók el a helyes gitártechnikák. Bővebben