Események július 2025 hónapban – Katona József Könyvtár
Ugrás a tartalomra
Események betöltése

« All Események

  • Ez az esemény elmúlt.

Középpontban a katedra – Mobilozzunk vagy ne mobilozzunk az iskolában? Lehetőségek, kihívások és tények az osztálytermi használat során

május 13. 08:00 - 17:00

Május 8-án, délután 5 órakor folytatódott Középpontban a katedra előadás-sorozatunk, ahol vendégünk Dr. Czékmán Balázs gyakorló pedagógus volt, aki oktatási kutatóként az IKT-eszközök iskolai térben való hasznosságát vizsgálja. A „Mobilozzunk vagy ne mobilozzunk az iskolában? Lehetőségek, kihívások és tények az osztálytermi használat során” című előadás egy kis fogalmi ismertetéssel és időbeli visszatekintéssel indult, így a hallgatóság megtudhatta, hogy 2016 volt az az év, amikor a mobilról történő internethasználat először haladta meg az asztali eszközökről való elérést, vezető helyét pedig azóta még nagyobb arányban (58%) tartja.
A mobileszközök a 2000-es évek elején nagyobb teret hódítottak a munkahelyi és a privát szférában egyaránt, majd a tabletek 2010-es megjelenése hozta el azok iskolai térhódítását. A különböző országos szintű kezdeményezések nemcsak nemzetközi szinten, például Indiában, Szingapúrban vagy az USA-ban, de hazánkban is lehetővé tették a fiatalok iskolai eszközhasználatát. És hogy miért is volt jó ez az intézményeknek? Az ezekhez való hozzáférés lehetővé tette a személyre szabott oktatást, a bárhol és bármikor tanulást, az SNI-tanulók támogatását, illetve valamilyen fokú motiváló szereppel is bír.
A tantermi eszközhasználat melletti érvek közé tartozik az ismeretátadásban (Swipe, Sway), ismeretszerzésben (Google, Wikipedia), a gyakorlásban (LearningApps), a rendszerezésben (Google Drive, miMind gondolattérkép), az ellenőrzésben és értékelésben (Redmenta, Mentimeter, Liveworksheets) nyújtott szerepe, illetve olyan technológiák bevetése, mint a QR-kód, az AR (kiterjesztett valóság) vagy a VR (virtuális valóság). Ugyanúgy mellette szól a játszva tanulásban rejlő potenciál (pl. Zeus vs Monsters, Math Duel, Writing Wizard) és a gamifikációval szerezhető plusz motiváció (Classdojo), illetve a logikai gondolkodás fejlesztése (Unblock Car, Rush Hour, Move the Block).
Az érmének van azonban egy másik oldala is, amely jelentősen befolyásolja a tantermi használatot és annak hasznosságát. Infrastrukturális kihívás lehet a gyenge vagy hiányzó WiFi-elérés, a kicsi sávszélesség, illetve az eszközök hatékony és biztonságos tárolása, töltése is. A pedagógusok részéről ezek alkalmazása mindenképp több szervezési és módszertani kihívással jár, nem beszélve a költségvonzatról (hiszen egyre több oldal és applikáció válik fizetőssé), valamint magának az infrastruktúrának az esetleges hiányáról. A diákok oldaláról nézve pedig nem feltétlen pozitív, ha „nem a tanár tanít”, az eszközök miatt felvett rossz testtartás okozta egészségügyi következmények nem kecsegtetnek sok jóval (fáradt szemek, romló látás, fájó vállak, görnyedő hát), nem beszélve arról, hogyha egy eszköz jut négy-öt diákra, úgy elvész a személyre szabott munka lehetősége.
De mit mutatnak az eddigi kutatások? Dr. Czékmán Balázs digitális pedagógiai és módszertani szakértő felmérései szerint a diákok 88%-ának jelent motiváló tényezők az eszközhasználat, és 79%-ban van pozitív hatással a tanulási teljesítményre, legyen szó akár idegen nyelvi óráról vagy matematikáról. Noha kimutatható a tanulási motiváció növekedése, vendégünk arra is felhívta a figyelmet, hogy mindez a jól tanuló diákok körében sokkal látványosabb, a nehezebben fókuszáló, kevésbé jól teljesítő társaik esetében azonban már egyáltalán nem mutat kiugróan nagy növekedést. Szintén tény, hogy egy eszközös órára a pedagógusnak is sokkal nagyobb a felkészülési ideje: míg a bevezetéskor erre a mérések szerint extra 39 percre volt szükség, tíz évre rá mindez már 11 percre korlátozódott.
A lehetőségek és a kihívások tanulmányozását követően így minden pedagógusnak saját magának kell eldöntenie, mennyire megoldható az eszközök iskolai használata egy olyan korban, amikor a gyerekek már egy kütyükkel terhelt világba születtek bele. Bővebben
Dr. Czékmán Balázs honlapja: https://edumobil.hu/
Tabletek az iskolában című ingyenes kiadványa az alábbi linken tölthető le: https://dupress.unideb.hu/…/tabletek-az-iskolaban-e-konyv/

Részletek

Dátum:
május 13
Időpont:
08:00 - 17:00