The International Kodály Society – Nemzetközi Kodály Társaság
Kodályról elnevezett intézmények itthon
Kodályról elnevezett intézmények külföldön
Kodályról elnevezett kórusok és zenekarok
„Kodály Zoltán emlékére” szakalapítvány
Kodály Zoltán Emlékmúzeum és Archívum
kórusművei hangszer kísérettel
szólóénekre írt művei hangszerkísérettel
A sors vagy a véletlen különös játéka, hogy a nagy művészi tehetségek gyakran párosával jelentkeznek. Valamennyi muzsikus alkotópáros közül leginkább figyelemreméltó Bartók és Kodály kapcsolata, s nem csak magyar vonatkozásuk okán, hanem a kapcsolat összetettsége, bonyolultsága miatt is.
Kettejük művészete együtt határozza meg az új magyar zene arculatát. Kiindulópontjuk, programjuk közös volt, de művészi pályájuk kezdettől fogva külön haladt. Bartóké a hangszeres zene gyökeres megújításához, Kodályé a vokális muzsika reneszánszához vezetett.
Megismerkedésük története elég különös, és jól jellemzi egyéniségüket, egész kapcsolatukat. Diákkoruktól kezdve több elmulasztott, sőt szinte elkerült alkalom után végül Gruber Henrikné Schlesinger Emma otthonában ismerkedett meg egymással személyesen is a két komponista 1905. március 18-án. A nagy műveltségű asszony előbb Dohnányinak, majd Bartóknak, végül Kodálynak volt tanítványa. Ő ismerte fel, hogy a két egymásnak rendelt ifjú tehetség visszahúzódó, zárkózott természete miatt magától talán soha nem közeledne egymáshoz.
Kettejük szövetsége a népdalkutatás jegyében jött létre, és vált a kölcsönös tiszteleten alapuló, versengésmentes művészbarátság példaképévé.
Forrás: Örökségünk Kodály : Válogatott tanulmányok / Eősze László. – Budapest : Osiris, 2000. – p. 205 – 214. Lásd a katalógusban >>
Ajánlott irodalom: